Pixel Crafter

18 iulie 2005

What if ? - sau - O poveste care ar putea deveni adevarata :)

Intrucat niste specificatii abstracte si niste diagrame cateodata nu pot fi concludente pentru un proiect atat de mare precum Pixel Crafter, m-am gandit la o "poveste" care ar putea explica cat de cat cam unde tinteste aplicatia.

Sa presupunem ca Pixel Crafter ar ajunge la o versiune release, si ca ar fi atat de tare incat ar fi ales de NASA pentru continutul multimedia de pe site-ul sau public legat de expeditiile robotizate care au loc pe Marte. Sa presupunem ca suntem in pielea unui utilizator oarecare, care a intrat pe net tocmai ca sa vada site-ul respectiv...

Prima data browser-ul ii va incarca o pagina insipida, care il anunta ca daca vrea sa vada continutul paginii va trebui sa downloadeze un plugin de Pixel Crafter Player, disponibil de pe site-ul Pixel Crafter. Plugin-ul e indeajuns de compact incat sa nu necesite mult timp de download, si indeajuns de destept incat sa ruleze rapid pe sitemul utilizatorului nostru, sa detecteze placa video si ce capabilitati suporta, si ce DirectX sau OpenGL foloseste. Bine inteles, toate acestea au loc intern, utilizatorul doar astepand ca fereastra de install sa-i zica "Setup complete" :).

Patruns de curiozitate, utilizatorul intra din nou pe site-ul NASA, pentru ca de data aceasta, in loc de o interfata plata, bidimensionala, cu butoane si poze pe ea, sa descopere intregul sistem solar, animat, cu planetele invartindu-se in jurul soarelui si cu un cer impanzit de stele. Bine-nteles totul este tridimensional - intr-un colt al ferestrei, intr-un chenar pentru informatii, utilizatorul este indemnat sa traga cu mouse-ul pe toata suprafata ferestrei pentru a roti sistemul, sa apese pe diverse taste pentru a face zoom in si zoom out, sau sa faca click pe o planeta pentru a afla mai multe detalii.

Utilizatorul este socat de realismul scenei. Pentru ca are o placa video destul de performanta si DirectX 9 instalat in calculator, Pixel Crafter a reusit sa redea toate efectele grafice cu care aceasta a fost inzestrata de designeri. Soarele emite un "glare" subtil, fiecarei planete i se poate vedea textura suprafetei si ceata atmosferica, si bolta cereasca poate fi admirata in toata splendoarea ei, din orice directie.

Mai mult, cand utilizatorul se duce cu mouse-ul deasupra unei planete sau a Soarelui, aceasta se acopera cu un wireframe si un mesaj care-i indica numele planetei si o scurta informatie. Cand face click pe una dintre ele, imaginea se muta gradual si se centreaza pe planeta, cuprinzand-o pe toata fereastra. Apoi, in chenarul de informatii apar diverse date despre ea.

Intrucat site-ul este dedicat planetei Marte, cu totul altceva se intampla cand se face click pe ea. Planeta se mareste pentru a cuprinde intreaga fereastra, dar in fundal browserul incarca alte componente ale scenei, sporind rezolutia la care se poate vedea planeta si aparand pe suprafata acesteia etichete cu diverse titluri, pentru a fi mai departe explorate. Intre timp planeta se roteste in jurul axei, pentru a vedea toate etichetele intr-o perioada de revolutie, dar daca utilizatorul se duce cu mouse-ul deasupra planetei, constata ca poate singur sa o roteasca dupa preferinte, fara sa mai astepte o zi martiana ca sa faca click pe un loc ;).

Utilizatorul alege la intamplare o eticheta si, ca si cum ar fi intr-un satelit care se prabuseste brusc spre locul acela, "camera video" navigheaza intr-o scena martiana, arida, in care se poate vedea soarele si totul este impanzit de o ceata rosie care aduce a nori, si........

Povestea poate continua, dar banuiesc ca NASA ar avea mai multa imaginatie ca mine si in plus n-are rost sa umplu blog-ul cu niste chestii care (inca ;) nu s-au intamplat. Totusi sper ca am ilustrat intr-o oarecare masura cam unde tinteste Pixel Crafter, desi suntem convinsi ca in primele luni de dezvoltare a aplicatiei, nu vom putea realiza scene de o asemenea complexitate.

Poate ca va intrebati de ce am ales tocmai exemplul acesta. L-am ales pentru ca zilele astea am citit un articol din Scientific American legat de geologia planetei Marte si in plus am vazut ca site-ul NASA dedicat expeditiilor robotizate (care este existent! - click aici), incearca sa fie cat mai realist, insa este "limitat" de capabilitatile 2D ale Macromedia Flash :).

Dar pana cand vom reusi sa obtinem lucruri de genul asta, trebuie totusi sa trecem de faza de proiectare, iar aici intra in joc diagramele Visio si documentele de specificatie. That's some hard work to do, but eventually we'll get the job done. Bafta!